Studiul anual AdEx Benchmark IAB Europa – ghidul complet al situaţiei pieţei europene de publicitate online – a fost lansat la conferinţa IAB Europe Interact, în Barcelona.

Studiul AdEx Benchmark a arătat că mediul online a performat cel mai bine în piaţa de publicitate, cu o creştere totală de 11,5% în 2012. Europa îşi continuă creşterea puternică atât în pieţele dezvoltate, cât şi în cele emergente. Diversitatea publicităţii online a fost un factor puternic în ceea ce priveşte dezvoltarea economică la nivel european, în ciuda volatilităţii macroeconomice.

“Cu o creştere de 15,3% în 2011 şi o creştere puternică de 11,5% în 2012, sectorul nostru rezistă trendului european. Display advertising-ul a continuat să se reinventeze, încurajat atât de recunoaşterea display-ului online ca un mijloc de branding, cât şi de explozia economiei big data care se bazează pe parametrii consistenţi oferiţi de mediul online“, spune Kimon Zorbas, CEO-ul IAB Europa, confirmând că traiectoria a fost pozitivă.

Migrarea puternică şi constantă a cheltuielilor de publicitate în mediul online, care a urmat tiparele de folosire a media, a sprijinit în ansamblu această creştere puternică. Cererea de publicitate video online a fost o importantă atracţie pentru publicitatea de brand, cu o creştere de 50,6% în 2012, atingând aproape 661,9 milioane de euro. Pentru Europa, aceasta este prima dată când reclamele video online au ajuns la o cotă de piaţă de două cifre, crescând la 12,9%.

Mobile advertising

Publicitatea in mediul mobil şi-a continuat ascensiunea, prezentând o creştere de 78,3% şi atingând o valoare totală de 392 milioane de euro. Publicitatea de acest tip reprezintă în acest moment 5% din toate cheltuielile de display online din Europa.

Studiul AdEx Benchmark desfăşurat de IAB Europa a împărţit piaţa de publicitate online în 3 segmente principale: Display, Classifieds & Directories, Paid-for-Search. Creşterea în aceste formate de publicitate online a fost sprijinită de schimbarea modului de folosire gadget-urilor şi de schimbări în obiceiurile de consum.

În 2012, piaţa de Display Ad a cunoscut o creştere like-for-like de 9,1%, cu o valoare totală de 7,8 miliarde de euro. Această creştere a fost determinată, în principal, de conţinutul video online şi pe mobil. Parametrii de măsurare mai relevanţi, măsurătorile mai bune pentru campanii, automatizarea îmbunătăţită şi simplificarea procedurii de achiziţionare de spaţiu de publicitate online dezvoltate de industrie au crescut încrederea marketerilor în publicitatea online.

În 2012, valoarea de piaţă a Classifieds and Directories a fost de 4,5 miliarde de euro şi a fost susţinută de o redistribuire pronunţată a cheltuielilor pentru classified, de la print la online. Continuarea consolidării acestui sector a crescut scala siteurilor classified, făcându-le pe acestea mai atrăgătoare pentru publicitari. Amprenta pronunţată a poziţiei Classifieds and Directories din regiunea Scandinavă a continuat să crească piaţa europeană. Performanţe notabile au fost înregistrate în Danemarca (cu o creştere de 20%) şi în Suedia (cu o creştere de 23,9%).

Paid-for-Search a experimentat cea mai puternică creştere de like-for-like, de 15,5% – şi a avut o valoare de piaţă de 11,9 miliarde de euro. Rezultatele dinamice ale Rusiei, care a crescut cu 44,9%, au fost un puternic influenţator. Cu toate acestea, chiar şi câteva dintre cele mai mari şi mai mature pieţe de Search din Europa, ca Regatul Unit sau Germania au continuat să se dezvolte, ajutate de volumul mărit de Search Ads. Cheltuielile crescute din partea publicitarilor de dimensiuni mici şi a căutărilor făcute de pe smartphone-uri şi tablete au contribuit în mod semnificant la această schimbare.

“În timp ce situaţia macroeconomică din Europa a indicat un an plin de provocări pentru industria media în 2012, publicitatea online cunoaşte o altă situaţie. Studiul nostru arată că motoarele acestei creşteri nu sunt simple pieţe, care se dezvoltă de la o bază precară. Creşterea de ordinul zecilor din economiile online mature, ca regiunea Scandinavă sau Regatul Unit, demonstrează că investiţia în tehnologie, măsurătorile îmbunătăţite şi strategiile de monetizare a creşterii numărului de consumatori mobile facilitează dezvoltarea sustenabilă a publicitatii online”, a declarat Daniel Knapp, Directorul Departamentului de Cercetare Publicitară de la IHS Electronics and Media şi autorul studiului.

Topul celor 10 ţări care conduc în ceea ce priveşte publicitatea online a rămas la fel, cu excepţia Rusiei, care a urcat de pe locul 5 pe locul 4, înlocuind Italia. Aceasta a coborât o poziţie şi a ajuns pe locul 5. Cea mai mare creştere din piaţă aparţine Rusiei, cu 34%, urmată de Turcia, cu 30,4%.
Top 10
1.    Regatul Unit – 6.6 miliarde de euro
2.    Germania – 4.6 miliarde de euro
3.    Franţa – 2.8 miliarde de euro
4.    Rusia – 1.5 miliarde de euro
5.    Italia – 1.4 miliarde de euro
6.    Olanda – 1. miliarde de euro
7.    Spania – 0.9 miliarde de euro
8.    Suedia – 0.8 miliarde de euro
9.    Norvegia – 0.6 miliarde de euro
10.    Danemarca – 0.6 miliarde de euro

Contacte media:
Bénédicte Blondel, Communications Manager, IAB Europe: communications@iabeurope.eu
Daniel Knapp, Director Advertising Research la IHS Electronics and Media: daniel.knapp@ihs.com

Despre Studiul IAB Europa AdEx Benchmark
Realizat de IHS Screen Digest, studiul acoperă întraga Europă, de la pieţele mature din Vestul şi Nordul Europei, la pieţele emergente din Estul şi Sudul continentului, pe parcursul anului 2012.

Notă pentru Editori
*Cifra ar fi 3,6%, dacă publicitatea online ar fi inclusă în categoria “all media”.
Sursă: IHS Screen Digest.
Display include bannerele pe computer şi pe mobil, rich media şi formatele video.
Informaţiile au fost adunate de IAB Europa pe baza datelor furnizate de birourile naţionale IAB din Europa. Datele au fost apoi procesate şi analizate de IHS Screen Digest. Raportul include dimensiunile pieţelor şi informaţii privind valorile pentru statutul de membru al IAB Europa în 2011, incluzând Austria, Belgia, Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Danemarca, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Olanda, Norvegia, Polonia, Slovenia, România, Rusia, Spania, Slovacia, Serbia, Turcia, Suedia, Elveţia şi Regatul Unit. Datele reprezintă situaţia din ianuarie-decembrie 2011. Aceasta este cea de-a şasea ediţie a AdEx, prima ediţie a evenimentului având loc în 2006.

Despre IHS Electronics and Media

IHS este o companie globală de informaţie cu experţi de talie mondială în domeniile esenţiale care modelează mediul de business contemporan: energie, economie, risc geopolitic, sustenabilitate şi managementul lanţurilor de aprovizionare. Avem peste 5000 de angajaţi în peste 30 de ţări de pe tot globul.

Notă explicativă asupra cifrelor oferite de IAB Europa/IHS Electronics şi Media Digest AdEx benchmark
Fiecare filială locală al IAB Europa conduce anual studii locale privind cheltuielile pentru publicitatea online, iar rezultatele AdEx sunt bazate pe aceste rezultate. Cum metodologia studiilor variază de la o ţară la alta, IAB Europa şi IHS Screen Diges au definit o metodologie care să reprezinte cifrele în aşa fel încât acestea să poată fi comparabile. Acest lucru implică:
o    Reajustarea cifrelor locale pentru a permite o reprezentare armonizată. Ratele de reajustare sunt oferite de grupuri de experţi din pieţele locale
o    Estimarea/armonizarea datelor privind cheltuielile de publicitate pentru anumite formate şi segmente, în anumite ţări unde studiile locale IAB nu includ date sau definirea ori anvergura unui format e substanţial diferită de segmentele standardizate ale IAB Europa
o    În ţările unde datele locale sunt adunate în moneda locala şi nu în euro, a fost folosită media de schimb valutar valabilă în 2010. Pentru a asigura informaţie relevantă pentru procentele de creştere din anul precedent, datele din anul precedent au fost de asemenea recalculate folosind rata de schimb valutar din 2011, pentru a da transparenţa ratei de creştere
o    AdEx Benchmark se concentrează asupra 4 segmente: ‘Display’ (inclusiv mobile Display, rich media şi video), ‘classifieds and directories’, ‘paid search’ şi ‘altele’ (inclusiv email, dar excluzând email marketing).
o    Cifrele citate reprezintă date brute (i.e. valoarea netă facturată pentru media, plus comisionul de agenţie, dacă acesta există).

Despre IAB Europe

IAB Europe este vocea mediului de afaceri digital. Misiunea sa este aceea de a proteja, promova şi sprijini profesionalizarea industriilor de publicitate online, media, cercetare de piaţă şi analiză din Europa. Împreună cu membrii săi, comapnii şi asociaţii naţionale de comerţ, IAB Europa reprezintă peste 5500 de organizaţii. Ţările membre sunt: Austria, Belgia, Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Danemarca, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Olanda, Norvegia, Polonia, România, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Elveţia, Turcia, Ucraina şi Regatul Unit. Membrii din partea corporaţiilor includ: AB Inbev, Adconion Media Group, Adition, Adobe, ADTECH, AGOF Services GmbH, AOL Advertising Europe, AudienceScience, BBC Advertising, CNN, CoAdvertise, comScore Europe, Creafi Online Media, Criteo, Deutsche Post, eBay International Advertising, Emediate, Evidon, Expedia Inc, Fox Interactive Media, Gemius, Goldbach Group, Google, GroupM, Hi-Media, Koan, Mediamind, Meetic, Microsoft Europe, Millward Brown, News Corporation, nugg.ad, Nielsen Online, OMD, Orange Advertising Network, PHD, Prisa, Proxistore, Publicitas Europe, Pubmatic, Quisma, Sanoma Digital, Selligent, Tradedoubler, Triton Digital, Truste, United Internet Media, ValueClick, Verisign, Viacom International Media Networks, Webtrekk, White & Case, Yahoo!, Yandex and Zanox. Membrii asociaţi includ: Advance International Media, Aegis Media, Banner, Clarins, Desigual, ePrivacyConsult, Exponential, Intelliad, Mediabrands, Meetrics, NextPerformance, Rocket Fuel, Rubicon and Turn Europe. www.iabeurope.eu