< inapoi la Stiri

Valoarea raportată a pieţei de publicitate online în România în S1 2015: 45,93 Mil RON

Bucureşti, 2 februarie 2016 – Conform celei mai recente ediţii a studiului ROADS, derulat de IAB România cu sprijinul PwC România, valoarea totală raportată a pieţei de publicitate online din România, în primul semestru al anului 2015 a fost de aproape 46 de milioane lei (10,2 mil. Euro).  

Comparaţia cifrelor totale raportate arată o scadere de 15% a cifrelor raportate în primul semestru din 2015 faţă de semestrul anterior (S2 2014), avand ca factori atât sezonalitatea frecvent întâlnită în studiu – S2 (în general mai bun) versus S1, cât şi alţii, precum variaţii ale investiţiilor în publicitate la nivel local pe anumite industrii/canale. O situaţie similară a fost înregistrată în S1 2013, când scaderea faţă de semestrul anterior a fost de 12% faţă de H2 2012, dar cel de-al doilea semestru din 2013 a recuperat aceasta scădere.

“Este foarte posibil ca această scadere să fie doar conjuncturală, iar S2 2015 să aducă întreg anul 2015 pe un grafic de creştere, vom vedea exact la momentul raportarii complete pe 2015, însa noi, ca industrie locală, ar trebui sa urmărim creşterea permanentă a acestei pieţe. Printre pârghiile pe care le avem la dispoziţie sunt eforturile comune, de industrie, pentru promovarea oportunităţilor şi performanţelor locale, dar şi maximizarea experienţelor premium de conţinut şi publicitate, care să aducă împreună cât mai multă valoare adăugată tuturor părţilor implicate, de la utilizatorul de internet la publisher, agenţie şi advertiser.” a declarat Ionuţ Oprea, preşedinte al Asociaţiei IAB Romania. 

“Traversăm o perioadă plină de provocări şi incertitudini pentru publisherii online locali care trebuie să găsească noi modalităţi de monetizare a conţinului online şi să facă faţă competiţiei tot mai acerbe din partea giganţilor americani din zona IT care au acaparat o mare parte din piaţa de publicitate online. Reţeta financiară de succes trebuie să se bazeze pe cunoaşterea în detaliu a particularităţilor pieţei online din România şi pe înţelegerea nevoilor clienţilor de publicitate, precum şi în îmbunătăţirea calităţii conţinutului online”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România.

 

Tendinţe si evoluţii:

– Domeniul Online retail îşi continuă tendinţa generală de creştere din punct de vedere al investiţiilor in publicitatea online, înregistrând o nouă sumă record – 4,704,510 RON, cu 14% mai mare decât vechiul său record din H2-14. De asemenea, domeniile Pharmaceutical & healthcare si Entertainment & the media au înregistrat creşteri faţă de semestrul anterior, atingând bugete de 2,216,386 RON, respectiv 1,926,108 RON. Liderul detaşat este în continuare sectorul Telecom (7,952,293 RON), urmat de Online Retail şi Drinks (3,868,348 RON).

– Comparativ cu clasamentul înregistrat în H2-14, în primul semestru din H1-15, Retailul online a devansat categoria Drinks şi a urcat pe locul al doilea, dupa Telecoms. Similar, sectorul Finance a facut schimb de poziţii cu Cosmetics & toiletries urcând în H1-15 pe locul al patrulea.

– Din punct de vedere al formatelor, cele Embedded rămân de departe cele mai utilizate în publicitatea online în primul semestru al anului 2015, urmate la distanta de Content Sponsorships şi Interruptive. Display affiliate advertising a crescut uşor fată de semestrele anterioare (H2-14 si H1-14). De asemenea, dintre formatele cu volume mai mici, Mobile advertising (display, search, applications) îşi continuă seria de creşteri de la un semestru la altul.

 

Despre ROADS 

Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) reprezintă studiul cel mai important pentru industria locală de advertising online din România, analizând piaţa în funcție de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet și lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalității. Realizat începând cu anul 2008, ROADS oferă date relevante despre încasările nete provenite din publicitate online și contorizează atât datele furnizate de către publisheri care vând direct din propriul portofoliu de site-uri, cât pe și cele furnizate de către regii.

Raportul complet este disponibil gratuit membrilor asociației IAB România, împreună cu raportul similar la nivel european realizat de către IAB Europe, asociația europeană în care IAB România este membru fondator. Companiile care nu sunt încă membre IAB pot achiziționa acest raport și sunt invitate să contacteze IAB România în acestă privință.

 

Despre IAB România

IAB România (Interactive Advertising Bureau România) este asociația industriei de marketing și publicitate interactivă din Romania și membru fondator al rețelei IAB Europe (www.iabeurope.eu), in 2008. Fondată în 2006, reunește în prezent principalele agenții de publicitate, regii de media, publisheri autohtoni și companii prestatoare de servicii dedicate industriei de publicitate interactivă – online, mobile și alte canale interactive.

IAB Romania este o asociație profesională, fără scop lucrativ, neguvernamentală, apolitică și autonomă, care are ca scop să protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piața de publicitate interactivă din România, sa elaboreze standarde ale industriei, să creeze și să întrețină un cadru optim pentru autoreglementare și să coordoneze eforturi de industrie pentru creșterea acestei piețe.