< inapoi la Stiri

CEE vs tendințele mobile globale

mobile internet 2

Se pare că internetul pe mobil a ajuns în CEE. Utilizatorii de Internet din Europa Centrală și de Est navighează pe site-uri web de pe dispozitivele lor mobile cu un entuziasm din ce în ce mai mare. În iunie 2012 fiecare a 17-a vizualizare de pagină din regiune se realiza printr-un telefon mobil sau o tabletă. Poziția Apple ca producător al celor mai populare dispozitive rămâne puternică, dar alte mărci nu sunt foarte departe în urmă.
Traficul mobil din CEE crește cu o viteză impresionantă. Cu doar câteva luni în urmă, în decembrie 2011, aproximativ 4% din toate vizualizările de pagini monitorizate de analizele web Gemius în regiune porneau de la dispozitive mobile. Acest număr a crescut cu peste jumătate în 6 luni, în principal datorită competiției sporite pe piața providerilor, precum și în urma unei creșteri a calității și vitezei transferului mobil de date.

Apple, producătorul numărul unu în lume, și-a dezvoltat constant poziția în CEE. În iunie 2012, aproape 40% din toate vizualizările mobile de pagini pe site-uri măsurate de Gemius proveneau de la smartphone-uri sau tablete Apple. Produsele sale sunt deosebit de populare în statele baltice, care sunt foarte deschise la noutăți tehnologice. Estonia este un caz caracteristic: jumătate din toate vizualizările mobile de pagini generate în această țară sunt realizate de pe produse cu marca Apple.

Cu toate acestea, Apple nu este prima opțiune în toate țările din regiune. O situație interesantă poate fi observată în Belarus și Ucraina, care, ca piețe de internet foarte tinere, prezintă deseori modele unice de adoptare a tendințelor online. În aceste două țări, Nokia este numărul 1 între cei mai populari producători. De asemenea, în Belarus Apple ocupă a doua poziție, dar cu doar un ușor avantaj (aprox. 1pp din cota vizualizărilor mobile de pagini) față de ocupantul locului al treilea, Huawei. Aproape 17% din toate vizualizările mobile de pagini generate pe piața din Belarus sunt realizate de pe dispozitive ale acestui producător chinez. Acesta este un rezultat impresionant, comparat cu cota medie în CEE de vizualizări mobile de pagini generate de pe dispozitive Huawei, care este de 2.8%.

Nokia, care a fost liderul mondial al telefoanelor mobile de peste un deceniu, și-a pierdut deja rolul dominant pe piețele mondiale către Samsung. Poziția sa în regiunea CEE este de asemenea în declin. După ce gigantul finlandez și-a pierdut 13pp din cota de vizualizări mobile realizate în toate țările CEE în anul 2011, la începutul anului 2012 a fost depășit de Samsung și a ocupat locul al treilea între cei mai populari producători de telefoane mobile din regiune. Samsung a prezentat cea mai rapidă creștere a procentajului de vizualizări mobile de pagini în ultimul an (ianuarie 2011 – decembrie 2011). Potrivit gemiusTraffic pentru iunie 2012, peste 1/5 din toate vizualizările mobile de pagini generate în CEE au provenit de la dispozitive Samsung, cu peste 4pp mai mult decât rezultatul Nokia pentru aceeași perioadă. Producătorul sud-coreean este deosebit de popular în țări ca Slovenia, Ungaria sau Lituania, obținând peste 25% din vizualizările mobile de pagini generate de pe dispozitivele sale.

HTC și Sony Ericsson sunt alte mărci populare în regiune. Dispozitivele mobile HTC sunt utilizate foarte intensiv în Republica Cehă și Slovacia, unde cota lor din vizualizările mobile a fost de 10.4% și respectiv 13.2% (potrivit gemiusTraffic pentru iunie 2012). Pe de altă parte, smartphone-urile și tabletele oferite de Sony Ericsson sunt utilizate pe scară largă în Ungaria (11.1%), Polonia (13.4%) sau Slovacia (11.3%).

Când este vorba de cele mai des utilizate modele de dispozitive mobile, produsele de vârf ale Apple – iPad și iPhone – domină piața CEE. În timp ce iPad-ul este extrem de popular în Estonia, Rusia și Slovenia (peste 30% din vizualizările mobile de pagini generate în fiecare din aceste țări), iPhone atrage în mod particular utilizatorii din Croația (32%). Al treilea cel mai popular dispozitiv mobil din regiune este Samsung GT-i9100 (Galaxy S II). Totuși, cu doar 3.5% din vizualizările mobile generate în medie în regiune, rămâne mult în spatele liderului pieței: iPad (cu o pierdere de peste 20pp în cota de vizualizări mobile). Se poate prognoza că acest rezultat va ajuta pe Apple să își mențină distanța față de principalul său concurent destul timp, cel puțin în țările din Europa Centrală și de Est.

Dacă sunt interesați de tendințele mobile ale regiunii CEE pentru 2011, citiți raportul ‘Do You CEE?’ 2011, elaborat de Gemius în cooperare cu IAB Europe.

Despre Gemius
Gemius este o agenție internatională de research, liderul cercetării despre și pe internet din Europa. Inființată în Polonia, Gemius și-a extins granițele în regiunea EMEA și desfașoară operatiuni în mai mult de douazeci de piețe. Compania este pionierul metodologiei hibrid de măsurare a audienței online, integrand atat paneluri de consumatori cat și cercetare avansata site-centric, oferind media-plannerilor rezultate de o înaltă credibilitate (gemiusAudience). Oferă de asemenea solutii de cercetare profesioniste, servicii de analiza și consultanța variand de la studii site-centrice si user-centrice pană la cele mai avansate instrumente de studiere a comportamentului utilizatorilor anumitor siteuri web (gemiusTraffic), profilare socio-demografică a audientei (gemiusProfile), calitatea folosirii paginilor WWW (gemiusUsability) și eficacitatea campaniilor de publicitate online (gemiusEffect). Gemius realizează de asemenea cercetari bazate direct pe cerințele clienților (gemiusAdHoc). Pe langa serviciile de ceretare menționate mai sus, Gemius oferă studii despre comportamentul utilizatorilor care vizionează conținut multimedia online (gemiusStream) și un instrument de măsuratori imediate si prezentare a tuturor click-urilor făcute de utilizatorii unui website (gemiusHeatMap). Pentru mai multe informații: www.gemius.com

Despre IAB Europe

Reprezentând 27 de țări membre din întreaga Europă și peste 5,500 de companii, IAB Europe este asociația industriei digitale și de marketing interactiv din Europa. Există pentru a promova creșterea piețelor de publicitate interactivă în Europa, pentru a proteja interesele industriei, pentru a reglementa practicile pieței și pentru a educa părțile interesate în domeniul digital. IAB Europe este organismul care reprezintă cu adevărat interesele industriei digitale europene. Puterea IAB Europe rezultă din numărul său mare de membri, atât la nivel național cât și la nivel corporativ. Țările membre acoperă întregul continent – nu doar piețele mature ale Europei de Vest, ci și piețele cu evoluție rapidă din Europa de Est, care includ Croația, Polonia, România și Slovenia. Companiile membre includ clienti de publicitate, grupuri media importante, edituri și portaluri, agenții, companii de cercetare, companii tehnologice și prestatori de servicii. Pentru mai multe informații: www.iabeurope.eu

*Free image courtesy of FreeDigitalPhotos.net