< inapoi la Comunicate de presa

IAB Romania comunica rezultatele Mediascope Europe

mediascope launch ro

30% dintre romani sunt online in timp ce se uita si la TV si 56% dintre acestia declara ca actiunile intreprinse pe Internet au legatura cu programul vizionat la TV. De asemenea, romanii urmaresc concomitent pe tv si online in special stiri, divertisment si documentare. Rezultatele reies din studiul Mediascope Europe pentru Romania, prezentat astazi de catre IAB Romania.

In prezentarea sustinuta de Alain Heureux, CEO & Presedinte al IAB Europe au fost facute comparatii intre valorile romanesti si mediile la nivel european pentru modelele de consum media intre online, radio, TV, ziare si reviste, de asemenea  si pentru consumul de internet pe computer, mobil, tablete si console de jocuri.
Rezultatele studiului Mediascope reflecta de la editie la editie dinamica si tendintele consumului de media atat la nivel local cat si european. Pentru prima oara in acest an, Romania face parte din cele 27 de tari participante la studiu.
Principalele informatii care reies din acest studiu:
• 39% dintre romani, petrec in medie 18,6 ore online pe saptamana, depasind media de 16,1 ore din regiune (CEE).
• TV-ul isi aloca 21,6 de ore in medie pe saptamana in ceea ce priveste consumul de media al romanilor
• 21% dintre utilizatorii romani de Internet folosesc mai mult de un dispozitiv pentru a accesa Internetul
• 9% dintre romani intra online prin intermediul telefoanelor mobile
• Internetul influenteaza romanii in ceea ce priveste intentia de cumparare si preferinta pentru o anumita marca mai mult decat pe ceilalti europeni sau vecinii din regiunea CEE;  44% dintre utilizatorii romani de internet declara ca Internetul ii ajuta sa aleaga produse sau servicii mai bune ( fata de media europeana de 51% sau CEE 53%)
• Telefonul mobil este folosit preponderent pentru email si socializare online.
• Zilnic, 48% dintre utilizatorii romani viziteaza site-uri de stiri
• In topul activitatilor derulate de utilizatorii romani de internet. Se afla e-mailul si Instant Messagingul
• Utilizatorii romani de Internet sunt mai activi decat restul europenilor in ceea ce priveste social media. Cu toate acestea, activitatile pasive au o pondere mai mare in obiceiurile de utilizare ale retelelor sociale (57% citesc update/uri sau mesaje in tip ce doar 15% isi updateaza profilul sau comenteaza zilnic)
• Internetul a devenit esential in relationarea unui brand cu consumatorii –  peste jumatate  dintre utilizatorii romani de internet sunt de acord ca modul in care un brand comunica online este important pentru ei.
• Produsele electronice si serviciile de telecom urmate de serviciile turistice ocupa primul loc la influenta a internetului in decizia de cumparare
• 95% dintre utilizatorii romani de internet cauta informatii online inainte de a efectua o cumparare si 87% fac cumparaturi online. Cu toate acestea doar 11% din totalul cumparaturilor este efectuat prin Internet
Internetul se apropie de TV la nivel de ore petrecute saptamanal 
In termeni de grad de utilizare la nivel national, Internetul se afla pe locul 3 dupa TV si Radio. Cu toate acestea, intensitatea folosirii Internetului este mai mare, romanii petrecand in media 18,6 ore online ( peste media europeana de 14,1 si peste cea din regiune de 16,1) Desi suntem inca printre cei mai avizi consumatori de TV cu o medie de 21,6 ore saptamanal, insa se pare ca Internetul castiga tot mai mult teren.
Timpul petrecut online difera in functie de echipamentul folosit: 18,3 ore online pentru cei care folosesc computerul, comparativ cu 12,4 ore pentru cei care folosesc telefonul mobil. In mod evident tinerii intre 16 – 24 de ani sunt campioni la timpul petrecut online pe ambele dispozitive. De altfel, 75% din heavy userii de internet provin din acest interval de varsta.
Media multi-tasking 
Studiul Mediascope releva faptul ca 30% dintre romani sunt online in timp ce urmaresc si emisiunile TV ( in timpul prime-time), 56% dintre ei afirmand ca este foarte probabil ca activitatea online sa aiba legatura cu emisiunile urmarite. 2,4 ore/saptamana este timpul in care atentia utilizatorilor este impartita intre cele 2 ecrane.
In ceea ce priveste continutul cel mai probabil a fi consumat simultan la TV si online, pe primul loc se situeaza programele de divertisment, stirile si emisiunile documentare.
Relatia cu brandurile se consolideaza in mediul digital
Internetul a devenit un mijloc esential de a comunica si relationa cu consumatorii si 51% dintre utilizatorii de internet considera ca modul in care un brand comunica online cu consumatorii este foarte important in influentarea opiniei despre acel brand.
Printre beneficiile mediului digital percepute de utilizatorii romani de internet se numara mentinerea legaturii cu prietenii sau familia, administrarea finantelor, administrarea stilului de viata sau faciliarea accesului la calatorii si turism.
Efectuat folosind o combinatie de metode de intervievare online, telefonica si fata in fata, insumand peste 50.000 intervievati din 28 de piete, Mediascope Europe este considerat ca fiind cea mai importanta sursa de date la nivel european despre consumul de media si obiceiurile de cumparare online. In Romania, metodologia a inclus cercetare prin Omnibus si Online, fiecare dintre cele 2 tipuri de cercetare fiind derulate pe un esantion de 1000 de persoane la nivel national.
A trecut vremea in care folosirea internetului putea sa fie considerata o activitate specifica sau izolata. Varietatea mare a device-urilor pe care le folosesc oamenii pentru a avea acces la continutului disponibil online si gradul in care fac acest lucru, in timp ce folosesc si alte media, demonstreaza nivelul adanc de implicare pe care il au astazi consumatorii fata de internet. De exemplu, multi europeni stau online si urmaresc tv-ul in acelasi timp si o treime dintre acestia consuma un continut complementar. Acele companii care inteleg si se adapteaza la aceste schimbari ale comportamentului de consum vor fi cele care vor avea succes in viitor”, a declarat Alison Fennah, Vice President of Research and Marketing for IAB Europe.
“Studiul Mediascope Europe pune la dispozitia pietii de publicitate din Romania o analiza detaliata a consumului media. Rezultatele studiului furnizeaza advertiserilor posibilitatea de a intelege mai bine modul in care consumatorii de la noi, respectiv tinte ale comunicarii comeriale, folosesc media in viata de zi cu zi. In plus, comparatiile cu datele din piata europeana la nivel general, contribuie la o mai buna adaptare a campaniilor internationale la specificul pietii noastre media, astfel incat se se poata obtine o mai mare eficienta a comunicarii.”declara Cristian Petriceanu, Presedintele IAB Romania
Includerea Romaniei in studiul Mediascope a fost posibila cu sprijinul sponsorilor: ThinkDigital, Vodafone Romania, MediaInvestment, Starcom Mediavest, Initiative Media, Google Romania, Httpool, P&G.
De asemenea, realizarea studiului a fost posibila si cu ajutorul sponsorilor europeni Microsoft Europe, Orange Advertising Network, Yahoo! Europe, BBC Advertising, Adconion Media Group, United Internet Media, AOL Advertising Europe, Viacom International Media Networks.
O parte din rezultatele studiului sunt disponibile in mod gratuit, rapoartele detaliate ce contin tabele, grafice si informatii structurate pe categorii de varsta si mediu sunt disponibile contra-cost, cu un discount pentu membri. Pentru mai multe detalii legate de pret si modul de a intra in posesia datelor va rugam sa ne contactati sau sa intrati pe site-ul nostru ( sectiunea Noutati in activitatea IAB Romania).
Cercetarea a fost derulata centralizat de catre SPA Future Thinking – compania care a realizat acest studiu inca din 2005. La nivel local SPA Future Thinking a avut parteneri pentru realizarea cercetarilor de teren. In Romania cercetarea omnibus a fost realizata de  IMAS International si partea online a studiului de QuestBack in colaborare cu Annik.
Despre Asociatia IAB Romania
Asociatia IAB Romania (www.iab-romania.ro) a fost creata în anul 2006 si reuneste cele mai importante companii din domeniul publicitatii pe internet: regii de media, agentii de publicitate, furnizori de servicii în domeniul publicitatii online, publisheri autohtoni si filiale internationale.
Asociatia IAB Romania este o asociatie profesionala, fara scop lucrativ, neguvernamentala, apolitica si autonoma, care isi propune sa protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piata de publicitate online din Romania, sa elaboreze standarde ale industriei si sa creeze cadrul pentru autoreglementare.
Activitatea asociatiei este indreptata catre protejarea si dezvoltarea industriei de publicitate online din Romania prin actiuni de autoreglementare, organizare de evenimente, elaborare de standarde si bune practici in domeniu, proiecte educationale, derularea de studii si cercetari si facilitarea contactului cu alte piete si entitati din Europa precum si accesul membrilor sai la know-how extern.
Asociatia IAB Romania este membru al asociatiei IAB Europe (www.iabeurope.eu), participand ca membru fondator la reconfigurarea acestei asociatii in 2008.
Despre IAB Europe
IAB Europe  (www.iabeurope.eu)  este o federatie a IAB-urilor nationale si o asociatie de afaceri din toata Europa. Scopul sau este sa promoveze cresterea pietelor de maketing interactiv din Europa prin evenimente, parteneriate si comunicare, sa protejeze interesele industriei printr-un program activ de public affairs si sa demonstreze valoarea pietei prin cercetari si educare. Sustinuta de cele mai mari grupuri media, agentii, portaluri, furnizori de tehnologie si servicii, vocea sa reprezinta interesul a peste 5500 de membri, 29 de asociatii nationale si peste 90% din veniturile din publicitatea digitala din lume.  Tarile membre sunt: Austria, Belgia, Bulgaria, Croatia,  Republica Ceha, Danemarca, Elvetia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Olanda, Norvegia, Polonia, Romania, Rusia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Turcia, Ucraina si UK. Printre companiile membre se numara: Adconion Media Group, Adobe, ADTECH, Alcatel-Lucent, AOL Advertising Europe, AudienceScience, BBC, CNN, comScore Europe, CPX Interactive, Criteo, eBay International Advertising, Ernst & Young, Expedia Inc, Fox Interactive Media, Gemius, Goldbach Media Group, Google, GroupM, Hi-media, InSites Consulting, Koan, Microsoft Europe, Millward Brown, MTV Networks International, Netlog, News Corporation, nugg.ad, Nielsen Online, Orange Advertising Network, Prisa, Publicitas Europe, Sanoma Digital, Selligent, Specific Media, Tradedoubler, Truvo, United Internet Media, ValueClick, White & Case, Yahoo! si Zanox.