Bucuresti, 29 septembrie 2015: IAB Romania prezinta un set de actiuni menite sa reduca riscurile adblocking-ului in plan local, impreuna cu o recapitulare a activitatii de autoreglementare a industriei de pana acum.

 

  • Procesul de autoreglementare a publicitatii online/interactive este unul permanent, demarat in Romania in 2007 si continuat periodic, prin standarde de display , email marketing si direct response.
  • IAB Romania pregateste revizuirea setului de standarde de industrie pentru display advertising  incluzand si publicitatea pe mediile mobile (smartphone-uri si tablete).
  • Procesul de autoreglementare a fost intotdeauna si trebuie sa fie in continuare un proces comun, de industrie, cu participarea tuturor partilor implicate in livrarea de mesaje comerciale prin intermediul mediilor interactive.
  • IAB Romania anunta o serie de activitati de industrie menite sa previna riscurile adblock-ing-ului, printre alte obiective.

 

“IAB a facut si continua sa faca demersuri constante in directia sustinerii bunelor practici. Daca fiecare parte implicata, si aici vorbesc de o perspectiva 360, si-ar asuma responsabil si matur rolul in ecosistem efectele long term ar fi mult mai putin periculoase. Pentru ca, activand intr-o piata dinamica si permisiva riscul incalcarii regulilor imprumuta din ce in ce mai mult din presiunea drobului de sare. De aceea, inainte ca acesta sa cada, autoreglementarea, responsabilitatea si bunul simt (fata de oricare dintre jucatorii implicati – de la advertiser, la agentie, la publisher, la utilizator samd) sunt atribute indispensabile intr-o piata pe care ne dorim sa o mentinem la standardul meritat”, a declarat Raluca Mateiu, CEO InternetCorp.

 

“Blocarea publicitatii pe Internet este un lucru rau atat pentru publisheri cat si pentru cititori. In curand tot mai multi producatori de continut vor implementa metode de limitare a accesului la informatii pentru acei uitilizatori care folosesc software specializat de blocare a reclamelor, riscand astfel sa transforme problema intr-un continuu joc de-a soarecele si pisica. Ma bucur ca aceasta situatie a devenit in sfarsit de interes larg, pentru ca astfel vom fi nevoiti sa gasim solutii inovatoare pentru a permite accesul cititorilor la informatii fara a afecta veniturile din publicitatea online”, a declarat Sebastian Cochinescu, Chief Digital Officer, Burda Media Romania

 

”De cele mai multe ori pentru a produce un continut bun publisherii au nevoie o sustinere financiara corespunzatoare si pentru a avea cititori, acestia trebuie sa gaseasca pe site informatii utile si de calitate, iar aici apare nevoia de a stabili un echilibru intre cele doua. Trendul de dezvoltare a aplicatiilor de tip adblocking arata ca a venit momentul sa fie adus in discutie modul de generare continut si cum este privit acesta. La nivelul unei afaceri care consuma un anumit procent din venit pentru comunicarile de tip comercial, canalele digitale genereaza doua tipuri de continut: cel calitativ si spam-ul. Diminuarea continutului care nu este relevant prin filtrarea din planul media site-urile de tip spam, si a formatelor de tip intruziv sau folosirea capping-ului pot fi luate in calcul”, a declarat Alex Volocaru, Online Communication Specialist, Orange Romania.

 

”Si userii, si agentiile si publisherii au o intelegere a necesitatii reclamelor de orice fel. Totusi, este un echilibru fragil, iar discutiile pe tema adblockerelor semnaleaza riscul ruperii acestui echilibru. Relevanta si bunul simt ar trebui sa fie reperele pentru fiecare initiativa de marketing, nu doar comunicare. Si asta implica atat clientul cat si agentiile si publisherii”, a declarat Gabriel Patru, Head of Strategy, MEC Global

 

”Trebuie sa recunoastem ca suntem intr-un moment in care presiunea dinspre utilizatori catre publisheri si advertiseri creste odata cu consumul canalelor digitale in general. Si utilizatorii sunt indreptatiti sa faca asta. Altfel, punctele forte ale digitalului vs celalalte canale media (tv, radio, presa scrisa) sunt anulate. Exact acesta este motivul pentru care advertiserii si publisherii trebuie sa lucreze impreuna pentru a creste relevanta modului in care creeaza si implementeaza campaniile pe care le au.  Iar, in aceasta directie, initiativele IAB sunt de foarte bun augur. Sprijinim si incurajam IAB sa continue demersurile pentru autoreglementare astfel incat interesele celor 3 parti – advertiseri, publisheri si mai ales utilizatori – sa fie indeplinite”, a declarat Robert Anghel, Head of Digital Channels, ING Bank Romania

 

Istoricul procesului de autoreglementare a publicitatii online/interactive in Romania

 

Inca de la infiintare, IAB Romania a coordonat procesul de autoreglementare a industriei locale de publicitate interactiva. Primele standarde in display advertising, implementate de membrii IAB inca din 2007, au creat bazele unor vehicule de publicitate online acceptabile, eliminand elemente neacceptate precum pornirea implicita a sunetului sau lipsa butoanelor de inchidere a formatelor derulante.

Au urmat si alte seturi de standarde care au avut in vedere acelasi principiu, al autoreglementarii, precum si crearea permanenta a unor vehicule echilibrate, atat in segmentul de display advertising, cat si in celelalte canale interactive, care sa isi limiteze la maximum impactul negativ asupra experientei utilizatorilor, ba chiar, acolo unde e posibil, sa o imbogateasca si sa o faca mai placuta, mai interesanta.

De exemplu, pentru a nu ingreuna accesarea paginilor de web cu elemente de publicitate, dimensiunea fisierelor folosite in publicitatea online a fost diminuata dramatic, iar pentru formatele complexe au fost definite modalitati ‘politicoase’ de livrare a fisierelor mari, menite sa nu afecteze experienta utilizatorilor.

De asemenea, in ce priveste respectarea intimitatii utilizatorilor, dincolo de reglementarile legale, IAB a formulat, pe plan international, un document cadru (Online Behavioural Advertising Framework – OBA) sintetizat intr-o platforma online (www.youronlinechoices.eu) prin care utilizatorii au posibilitatea de a-si gestiona singuri cookie-urile primite de la terti, astfel incat publicitatea livrata pe baza comportamentului lor de navigare sa le respecte optiunile.

Totodata, IAB Romania a construit si un set de best practices pentru folosirea cookie-urilor, in conformitate cu Directiva Europeana 2002/58 – Directiva de e-Privacy, pe care le recomanda spre implementare, ca si pe celelalte seturi de standarde si recomandari IAB, tuturor companiilor din industrie, nu doar membrilor proprii.

 

Noi standarde pentru display advertising in publicitatea online in Romania

 

Anul acesta, IAB Romania a pregatit incepand din vara o revizuire atat a standardelor dedicate publicitatii interactive cat si a recomandarilor pentru aplicarea celor mai bune practici in domeniu, rezultatele acestei revizuiri urmand sa fie anuntate in aceasta toamna.

IAB va lansa in cursul lunii octombrie o actualizare a setului de Standarde in display advertising existente in prezent, care vor include si publicitatea pe mediile mobile (smartphone-uri si tablete) – la care oricine este interesat sa contribuie poate trimite un mesaj catre standarde@iab-romania.ro.

”Procesul de autoreglementare al industriei de publicitate online a fost unul treptat, insa permanent, inca din 2007, iar raspunsul industriei la ultimele evolutii ale fenomenului de ad-blocking trebuie sa fie accelerarea actualizarii si adoptarii standardelor in display advertising, adica tot un efort de autoreglementare”, a declarat Ionut Oprea, presedinte al IAB Romania.

In contextul actual al cresterii atat la nivel local cat si international a preferintei utilizatorilor pentru blocarea publicitatii online de pe site-uri, IAB Romania recomanda aplicarea cu maxima strictete a standardelor IAB, urmarirea cu mai mare atentie a recomandarilor de bune practici, intr-un efort permanent de industrie, cu participarea tuturor partilor implicate, nu doar a publisherilor.

 

Activitati de industrie coordonate de IAB Romania care vor atinge si problema adblocking-ului

 

Pentru a oferi un cadru dialogului pe aceasta tema, pentru a informa toate partile implicate atat de riscurile blocarii publicitatii online cat si de modurile in care acest risc poate fi minimizat, prin aplicarea tuturor standardelor IAB, inclusiv cele care sunt acum in pregatire la Grupul de lucru dedicat standardelor din cadrul Asociatiei, IAB Romania pregateste in aceasta toamna urmatoarele actiuni si masuri:

1. Continuarea eforturilor proprii de research menite sa sondeze atat perceptia utilizatorilor cat si a reprezentantiilor tuturor partilor implicate in procesul de advertising online despre publicitatea online/interactiva din Romania.

2. Lansarea unui set de principii care stau la baza tuturor seturilor de standarde si recomandari actuale si viitoare, editia 2015 – la care oricine este interesat sa contribuie poate trimite un mesaj catre contact@iab-romania.ro.

3. Actualizarea setului de Standarde in display advertising existente in prezent, care vor include si publicitatea pe mediile mobile (smartphone-uri si tablete)- la care oricine este interesat sa contribuie poate trimite un mesaj catre standarde@iab-romania.ro.

4. Cresterea vizibilitatii Centrului de sesizare a cazurilor de nerespectare a standardelor IAB de publicitate online, cu care orice utilizator poate lua legatura folosind aceeasi adresa de email (standarde@iab-romania.ro).

5. Incurajarea, sustinerea si demararea de activitati in ce priveste informarea utilizatorilor cu privire la modul responsabil de gestionare si livrare a publicitatii online bazat pe standardele si recomandarile IAB, precum si de constientizare a rolului publicitatii online in economia digitala.

6. Organizarea  si participarea la dialoguri cu industria referitoare la bunele practici din industrie, informarea si educarea cu privire la principii, standarde, formate non-intruzive, precum si actiuni precum recomandarea din partea IAB a site-urilor care respecta standardele.

7. Sustinerea si promovarea performantelor in publicitate online obtinute cu respectarea standardelor si bunelor practici de industrie prin intermediul platformei mixxawards.ro unde se vor regasi studii de caz, exemple, interviuri si recomandari, precum si prin premierea celor mai creative campanii digitale, in cadrul competitiei anuale IAB MIXX Awards.

Oricine doreste sa se implice in oricare din activitatile de mai sus pentru a-si aduce contributia la evolutia industriei de publicitate online este invitat sa contacteze IAB Romania la adresa de email contact@iab-romania.ro. De asemenea, companiile care vor sa participe oficial in activitatile organizate de IAB Romania pot afla mai multe despre conditiile aderarii aici.

 

Despre IAB Romania

 

Asociatia IAB Romania (www.iab-romania.ro) a fost creata in anul 2006 si reuneste cele mai importante companii din domeniul publicitatii pe internet: regii de media, agentii de publicitate, agentii interactive, furnizori de servicii in domeniul publicitatii online si publisheri autohtoni. Asociatia IAB Romania este o asociatie profesionala, fara scop lucrativ, neguvernamentala, apolitica si autonoma, care isi propune sa protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piata de publicitate online din Romania, sa elaboreze standarde ale industriei si sa creeze cadrul pentru autoreglementare.

Asociatia IAB Romania este membru al asociatiei IAB Europe (www.iabeurope.eu), participand ca membru fondator la reconfigurarea acestei asociatii in 2008.