Potrivit raportarilor si estimarilor principalilor jucatori din comertul electronic romanesc impreuna cu GPeC, valoarea cumparaturilor online a depasit pragul de 1,8 miliarde de euro in 2016, cu aproape 30% mai mult decat in 2015, cand s-au inregistrat 1,4 miliarde de euro. Daca am face o medie, acest lucru ar insemna ca romanii cheltuiesc aprox. 5 milioane de euro in fiecare zi pentru cumparaturi prin Internet.
In plus, cifra de 1,8 miliarde de euro face referire doar la produsele fizice (tangibile) comercializate online si nu la servicii, plati de facturi la utilitati, bilete de avion, bilete la spectacole sau diferite evenimente, rezervari hoteliere, vacante si calatorii etc. Daca le-am adauga si pe acestea, valoarea totala a achizitiilor online ar creste considerabil.
GPeC este, de 12 ani, cel mai important eveniment de e-commerce din Romania care, printre altele, centralizeaza datele si publica in fiecare an raportul oficial al pietei romanesti de comert electronic. Iata care sunt principalele statistici pentru anul recent incheiat, potrivit raportului.
11,2 milioane de utilizatori de internet si o rata de penetrare a internetului de 58%
Conform ultimelor cifre disponibile, populatia Romaniei a scazut de la 19,8 milioane de locuitori in 2015 la 19,4 milioane de locuitori in 2016. Dintre acestia, aprox. 11,2 milioane sunt utilizatori de internet, intr-o usoara crestere de la 11 milioane de internauti, cat se inregistrau la finalul anului 2015. Astfel, rata de penetrare a internetului a crescut de la 56% in 2015 la 58% in 2016.
Achizitiile facute de pe telefoane mobile au ajuns la 35-40% din totalul cumparaturilor online
O crestere considerabila a cunoscut rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone – de la 50% in 2015 la 70% in 2016 – tot mai multi romani detinand un telefon inteligent. Drept urmare, magazinele online importante din Romania au inregistrat cresteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil in detrimentul desktop-ului.
In plus, numarul de comenzi online plasate de pe dispozitive mobile a crescut si el: daca in 2015 acesta se situa intre 25 si 30%, la finalul anului trecut achizitiile facute de pe mobil au ajuns la 35-40% din totalul comenzilor primite de magazinele online.
Insa, potrivit Consumer Report 2016 romanii nu folosesc smartphone-urile prioritar pentru cumparaturile prin Internet. Principalele activitati online de pe dispozitivele mobile sunt, in ordine: Social Networking, E-Mail, vizualizarea de Continut Video, Browsing si Gaming.
“Mobile” a fost trend-ul anului 2016, dar se pastreaza si pentru anul in curs, iar magazinele online romanesti au inteles acest lucru si si-au optimizat site-urile pentru dispozitivele mobile. Totusi, principala provocare ramane optimizarea temei de mobil din punct de vedere al dimensiunii acesteia si al numarului de scripturi apelate, in asa fel incat timpii de incarcare sa fie cat mai mici.
Cresterea salariilor, scaderea TVA si, implicit, a preturilor au contribuit la cresterea consumului in economia romaneasca in 2016. Acest lucru s-a reflectat si in comertul online. Astfel, un cumparator online a facut, in medie, 8,4 achizitii in decursul anului trecut – in crestere fata de 2015 cand media era de 8,2 dar si fata de 2014 cand cifra se situa la 8,1 achizitii/an.
De Black Friday romanii au cumparat online de aproximativ 130 de milioane de euro
Doar de Black Friday (noiembrie 2016) romanii au cumparat produse in valoare de aprox. 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro inregistrata de Black Friday 2015. De fapt, cresterile de la an la an de Black Friday sunt in media intregii industrii, fiind cuprinse intre 25 si 30%: 75 mil. EUR Black Friday 2014 – 100 mil. EUR Black Friday 2015 – 130 mil. EUR Black Friday 2016.
Apetitul romanilor pentru reduceri a determinat magazinele online sa desfasoare campanii de tip Black Friday (de multe ori, sub alte denumiri) pe tot parcursul anului 2016. Potrivit acestora, indiferent de titulatura sub care se desfasoara campaniile de discount-uri, acestea aduc cresteri in vanzari de aprox. 30%.
Crestere de 44.9% a platilor online prin card
In ceea ce priveste platile online prin card, volumul total inregistrat la finalul anului trecut a crescut considerabil fata de 2015, respectiv aprox. 745 milioane EUR comparativ cu 514 milioane EUR, cat se inregistrasera in 2015, ceea ce inseamna o crestere de 44.9% . Bilantul se refera atat la e-tail (produse tangibile), dar mai ales la servicii (facturi la utilitati, bilete de avion, rezervari de hoteluri, vacante, calatorii, bilete la spectacole etc.).
Din cele 745 de milioane de euro, RomCard a procesat 575 milioane EUR in sistemul 3D Secure, diferenta de aprox. 170 milioane EUR fiind procesata de Netopia mobilPay. Ambele companii au inregistrat cresteri spectaculoase comparativ cu 2015 cand RomCard procesase 394 milioane EUR, iar mobilPay 120 milioane EUR.
Romanii aleg sa plateasca online prin card mai ales daca achizitioneaza servicii si mai putin daca este vorba de e-tail, unde procentele de plata prin card au ramas similare cu 2015, respectiv 6-7%. In continuare, metoda de plata preferata in cazul e-tail-ului ramane plata ramburs (numerar la livrare) intr-o proportie de aprox. 90%, iar 2-3% din plati reprezinta alte metode de plata (ex.: online banking, micro-plati prin sms etc.).
In 2016, 64% din valoarea platilor online cu carduri Visa s-a indreaptat catre comerciantii online internationali, romanii cheltuindu-si banii la companiile aeriene (bilete de avion), la agentiile de turism si hoteluri pentru vacante si calatorii, dar si pe site-urile adult sau la cazinourile online.
Cresterea consumului din economia romaneasca de pe parcursul anului trecut s-a resimtit si in valoarea medie a tranzactiilor facute de pe cardurile Visa, valoare care a crescut de la aprox. 40 EUR in 2015 la aprox. 50 EUR in 2016.
Imbucurator este ca e-tail-ul a intrat pe locul al doilea in clasamentul categoriilor de produse si servicii achitate online prin card. Astfel, potrivit statisticilor Visa, romanii isi folosesc cardurile online in primul rand pentru a achita facturile la utilitati, in al doilea rand pentru a cumpara produse de pe Internet, iar in al treilea rand in cazul serviciilor telecom. Retailul diversificat nu facea parte din clasament in 2015, asadar romanii au inceput (usor, dar sigur) sa isi foloseasca cardurile si atunci cand cumpara produse fizice de la magazinele online, nu doar pentru servicii.
Aproximativ 5000 de magazine online cu activitate in Romania
Din punct de vedere al numarului de magazine online, principalii jucatori impreuna cu GPeC estimeaza ca acesta a ramas asemanator cu cel din 2015, respectiv aprox. 5.000 de magazine online care sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic si comenzi in asa fel incat sa poata fi luate in calcul. Totusi, cercetarile arata ca exista peste 20.000 de website-uri pe domeniu .RO care au functie de „adauga in cos”, asadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic inregistrat de acestea le face nesemnificative in peisajul e-commerce autohton.
Topul principalelor categorii de produse vandute online in 2016 (exclusiv e-tail) a ramas neschimbat fata de 2015, fiind in aceasta ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC si componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice si electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (imbracaminte, incaltaminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casa si decoratiuni, precum si produsele destinate copiilor (de la jucarii pana la articole pentru copii de tip: carucioare, vestimentatie, consumabile etc.).
Pentru magazinele online din categoria Home & Deco, 2016 a insemnat o dublare a valorii medii a tranzactiilor
Comparativ cu 2015, valoarea medie a tranzactiilor a scazut pe aproape toate categoriile de mai sus cu o singura exceptie, respectiv produsele pentru casa si decoratiuni, unde valoarea medie a tranzactiei a crescut de peste doua ori. Astfel, in cazul magazinelor online cu profil Home & Deco, romanii au cheltuit 474 de lei/tranzactie, comparativ cu 220 de lei/tranzactie in 2015.
Pe segmentul Electro-IT&C, valoarea cosului mediu a cunoscut o usoara scadere de la 680 lei in 2015 la 669 lei in 2016. Acelasi lucru s-a intamplat si in cazul verticalei de Fashion & Beauty: de la 180 lei in 2015, cosul mediu a scazut la 161 lei in 2016, iar magazinele care comercializeaza produse pentru copii s-au incadrat in acelasi trend, valoarea medie a tranzactiilor scazand de la 210 lei la 203 lei.
Piata de e-commerce din Romania a crescut cu aproape 30% in 2016 comparativ cu 2015
Chiar daca romanii au cheltuit mai putin la fiecare cumparatura, numarul de tranzactii a crescut: “2016 a pastrat tendinta de crestere specifica ultimilor ani, aducand un plus de aprox. 30% industriei de e-commerce autohtone. Cum spuneam si anul trecut, comertul electronic este printre putinele industrii romanesti care creste constant si semnificativ de la an la an”, este de parere Andrei Radu, Founder & CEO GPeC.
“De asemenea, cred ca 2016 este primul an in care am inceput sa asistam la profesionalizarea industriei, toti actorii implicati in e-commerce fiind mult mai responsabili, mai focusati si dand dovada de maturitate in business. Inclusiv consumatorii romani au evoluat si multi din ei sunt foarte bine pregatiti si informati in privinta cumparaturilor online. Tocmai de aceea, trend-ul anului 2017 va fi focusul pe client si pe nevoile lui, servicii de vanzare si post-vanzare calitative, anticiparea dorintelor consumatorilor si oferirea unor experiente placute indiferent de touch point-ul in care se regaseste clientul, fie el online sau offline”, adauga Andrei Radu.
Informatiile din comunicatul de presa le puteti regasi in infograficul atasat (design realizat de Silkweb.ro). Atat informatiile din comunicat, cat si infograficul pot fi preluate doar cu conditia mentionarii sursei: GPeC si link catre www.gpec.ro
Sursele cifrelor si estimarilor de piata publicate in acest raport sunt (in ordine alfabetica): 2Performant, Breeze Mobile, Consumer Report 2016, GPeC, Internet World Stats, mobilPay, RomCard, Visa Europe.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
GPeC este cel mai important eveniment de E-Commerce din Romania, fiind singurul din online care se desfasoara pe parcursul a 8 luni in fiecare an. Cu o traditie de 12 ani, GPeC este mixul perfect de Conferinte, Workshopuri, Expo, Cursuri intensive si, mai ales, Competitia Magazinelor Online, cu rolul precis de a contribui la dezvoltarea pietei de e-commerce.
Inscrierile in Competitia Magazinelor Online GPeC 2016 incep in luna Martie 2017, iar GPeC Summit, editia de primavara (3 zile de Conferinta, Workshopuri, Expo), se va desfasura in luna Mai 2017. Toate detaliile vor fi publicate in curand pe website-ul www.gpec.ro.
Comentarii recente