IAB Romania a lansat pe 25 octombrie 2017, la Bucuresti, programul ‘Digital transparency and accountability’ prin organizarea unui workshop la care au participat numerosi reprezentanti ai industriei de publicitate online din Romania: agentii, clienti si publisheri. Programul isi propune cresterea increderii in mediul digital, din partea advertiserilor, si a standardului de calitate prin facilitarea cunoasterii unor instrumente de masurare si recomandari pentru imbunatatirea transparentei si accelerarea colaborarii in industria publicitatii online.  

In cadrul workshop-ului s-au discutat recomandari pentru masurarea viewability, ad fraud, brand safety si masurarea audientei campaniilor online in target. Deirdre McGlashan, Global Chief Digital Officer MediaCom, invitata la workshop-ul IAB Romania, a subliniat interesul avansat la nivelul IAB Europe (prin European Viewability Initiative), pentru cresterea standardului minim de calitate in digital advertising measurement, imbunatatirea calitatii experientei userului, masurarea expunerii online, ca pas important catre cresterea increderii in investitiile online. Ea a aratat si prioritatile in cross-channel measurement la nivelul IAB Europe, cel mai de interes fiind masurarea audientelor TV+Online si Smartphone+TV, prezentand modele din alte piete prin care se realizeaza astfel de masuratori la nivel de industrie.

Pe langa Deirdre, in cadrul workshopului au mai luat cuvantul: Gabriel Patru, Presedintele IAB Romania, Oana Petroff, Membru in Consiliul Director IAB Romania si Lead al Programului Digital, Arina Ureche (BRAT), Daniel Secareanu (VP al IAB Romania si membru in Boardul IAB Europe), Dragos Stanca (Think Digital), Cristian Petriceanu (Madhouse), Cosmin Otel (Initiative) intr-o dezbatere legata de modul in care transparenta poate creste valoarea mediului digital.

Programul IAB Romania vine in intampinarea si completarea activitatilor grupului de lucru pe tema transparentei organizat in cadrul IAB Europe, care a dezvoltat recent un ghid al transparentei in publicitatea online. Ghidul contine recomandari de intrebari critice, sub forma unui starter kit, pe care fiecare jucator din aceasta piata ar trebui sa si le puna, in trei domenii distincte: date, cost, sursa inventory.

Canalele de comunicare digitale au o pondere in crestere in bugetele de marketing din Romania. Continuarea acestui trend depinde de cat de rapid reusim sa transformam publicitatea online din Romania intr-una masurabila cu instrumente acreditate si recunoscute de intreaga industrie, care sa ofere o moneda comuna de tranzactionare si o garantie a calitatii.

Directia pe care IAB Romania va continua acest proiect in 2018 este Shaping Digital Measurement Standards. Obiectivul este stabilirea bazelor unui studiu de masurare a audientei campaniilor digitale in Romania conceput si auditat conform standardelor internationale de masurare dezvoltate de MRC (Media Rating Council) si IAB.

Pentru atingerea acestui obiectiv, IAB Romania va derula diverse activitati precum: informarea pietei asupra avantajelor masurarii audientei campaniilor online conform standardelor MRC, masurare bazata pe impresii vizibile, valide si atribuite unui segment demografic; colaborarea cu asociatii ale industriei (BRAT, ARMA) pentru dezvoltarea instrumentelor actuale de masurare a audientei campaniilor potrivit acestor standarde; pregatirea pietei pentru urmatoarea etapa in masurare care va permite compararabilitatea audientelor in-target across media si masurarea unui reach unic total.

Beneficiile acestui program sunt multiple pentru toti jucatorii din industria online: masurarea eficientei investitiei in online (si in viitor cross media), targetare (pentru advertiseri/agentii), valorificarea mai buna a inventarului ( pentru publisheri) si cresterea calitatii continutului online pentru piata si utilizatori.