Incepand cu 15 februarie, Google va aplica regulile cu privire la tipul de formate de publicitate online agreate de Programul Better Ads Experience, lansat de Coalition for Better Ads – un organism printre ai carui membri se numara Facebook, Microsoft, dar si publisheri precum Thomas Reuters si News Corp si asociatia industriei online Interactive Advertising Bureau (IAB).Daca pana acum formatele standard la nivel de publicitate online au fost mereu recomandate, de aceasta data avem de-a face cu o masura directiva. De la aceasta data, practic, toate site-urile care sunt accesate prin Chrome nu vor mai avea afisate catre utilizatori formatele de reclame invazive.

Efectul va fi unul de proportii, avand in vedere ca, dupa datele NetMarketShare, Chrome este de departe cel mai utilizat browser din lume, cu 6 din 10 utilizatori la nivel mondial preferandu-l.

Coalition for Better Ads a derulat anul trecut o cercetare prin care a urmarit sa identifice insighturi valoroase legate de experienta utilizatorilor la interactiunea cu reclamele, precum si ce genereaza o experienta negativa a utilizatorilor pe site-uri. Ceea ce a scos in evidenta aceasta cerecetare a fost o serie de formate de publicitate online denumite sugestiv ingrate 

Pentru Desktop:

  • Reclame tip Pop-up
  • Video care ruleaza cu auto-play si sunet
  • Prestitiale in video – cu countdown
  • Sticky ads-urile de format mare  

Pentru mobil:

  • Pop-up, prestitiale
  • Formate de reclame mai mari de 30%
  • Reclame animate
  • Reclame care pornesc automat si cu sunet
  • Formate poststitiale cu countdown
  • Formate fullscreen scrollover
  • Sticky ads in format mare

Acestea sunt formatele pe care utilizatorii le-au marcat ca fiind cele mai daunatoare experientei de navigare pe site-uri si care sunt cel mai intens corelate cu intentia de instalare de adblock-ere.

La mijlocul lunii decembrie 2017, Coalition for Better Ads a anuntat detaliile Programului Better Ads Experience Program si noul Ghid/Framework care va certifica publisherii online  care decid sa nu utilizeze formatele cele mai invazive identificate in cadrul Standardelor si care va acredita browserele si companiile de tehnologie care vor evalua conformitatea publisherilor cu prevederile standardelor.

IAB, ca membru al Coalition for Better Ads, se implica activ atat in dezvoltarea procesului de implementare cat si in implementarea la nivel national si regional a Programului Better Ads Experience. “IAB Europe a sustinut atat necesitatea existentei Coalitiei pentru o publicitatea mai buna cat si cercetarea derulata de acest organism, care a furnizat insight-uri valoaroase pentru evaluarea experientelor utilizatorilor europeni la interactiunea cu publicitatea online. Vom contribui la acest proces critic prin intermediul expertilor nostri locali implicati in asociatiile de top de la nivelul fiecarei tari membre IAB Europe.” a declarat Townsend Feehan, CEO IAB Europe

In Romania, atat clientii cat si publisherii importanti au facut deja pasi pentru a fi in conformitate cu noul set de reguli.

Ringier România și-a propus să fie printre primii jucători importanți din industria românească de publicitate online care pornesc o discuție în acest sens. Obiectivul este unul foarte clar: să oferim o experiență mai bună cititorilor noștri fără a altera rezultatele excepționale pe care le atingem alături de partenerii noștri. În ceea ce privește activitatea Ringier România, si aici ne referim in special la site-urile din grupul de editor, vom lua câteva măsuri menite să creeze o experiență digitală mai bună pentru toate părțile implicate.” a declarat Andrei Ursuleanu, Group Head of Advertising Sales

Integrarea unui ad-blocker in cel mai popular browser atat din lume cat si din Romania ce restrictioneaza formatele invazive este binevenita. Cu toate ca unii advertiseri vor vedea aceasta miscare drept o potentiala pierdere a unor formate care generau mult « awareness”, eu consider ca este un pas spre maturizarea industriei de advertising online. Imi doresc ca raspunsul nostru, ca industrie, sa nu fie dublarea inventarului disponibil pe formatele standard, ci gasirea unei modalitati de a ne autoreglemanta mai eficient, fara a avea nevoie de interventie externa pentru a taia din radacini anumite practici nesanatoase.” Mihai Tanase Head of Digital, Groupe Renault

PASII URMATORI PENTRU INDUSTRIE

De asemenea, se urmareste intrarea rapida in vigoare a acestui program, la nivel global, in primul trimestru al anului acesta, permitand astfel publisherilor sa isi certifice conformitatea cu standardele Coalitiei, in mod voluntar. Similar, si companiile care dezvolta tehnologii dedicate publicitatii online isi pot declara adeziunea la principiile si Program’s framework. Programul nu vizeaza modul in care reclamele sunt vandute sau spatiul de reclama cumparat – ci doar formatul in care este livrat, nefiind afectat modelul de business al companiilor. Scopul programului este sa incurajeze publisherii sa livreze continut mai bun utilizatorilor si, per ansamblu, o experienta mult mai buna pe site-uri.

Google a facut primul pas in acest sens si din 15 februarie 2018, ad blockerul instalat in browserul Chrome va filtra si restrictiona reclamele care nu respecta standardele industriei. Website-urile care afiseaza reclame care nu sunt conforma cu  Coalition for Better Ads si programul Better Ads Experience vor avea reclamele restrictionate in urma unei notificari trimise prin intermediul Ad Experience Report.  Site-urile care nu respecta aceste standarde pentru 30 de zile vor avea toate reclamele restrictionate de Google – chiar si cele care sunt detinute sau livrate de Google. Dupa remedierea problemei, site-urile vor putea sa faca apel la o revizuire manuala pentru a le fi ridicata restrictia si reclamele sa fie iar vizibile utilizatorilor.

Conformitatea cu standardele poate fi obtinuta si prin un auto-audit si revizuirea celor 12 formate de bannere care nu sunt acceptate de utilizatori, precum si indepartarea lor de pe site-uri. Incurajam toti jucatorii din industria locala sa acceseze rezultatele studiului derulat de Coalitie, care detaliaza ce formate de desktop si mobile au fost testate. Utilizarea instrumentelor aditionale precum Ad Experience Report poate fi de folos pentru monitorizarea respectarii standardelor.

De ce folosesc utilizatorii adblock? 

Motivele pentru care se utilizeaza adblock-ul pe plan local si tendinta de crestere a incidentei softurilor de blocare a publicitatii online au fost identificate si in Romania prin intermediul unui studiu derulat in ultimii 2 ani de IAB Romania in parteneriat cu Tailwind EMEA, BRAT si Oriel. La fel ca si pe plan international, formatele intruzive si invazive au fost principalele motive mentionate de utilizatori care ii determina sa isi instaleze adblock, astfel ca, programul dezvoltat de CBA aduce un beneficiu si pe plan local.

Dincolo de orice alt argument, acesta este momentul in care piata de media si marketing digital incepe sa fie responsabila si sa ajunga, in sfarsit, la maturitate. Publisherii au inceput sa inteleaga faptul ca formatele care deranjeaza utilizatorii sunt exact motivele pentru care a crescut atat de mult in ultimii ani rata de utilizare a adblcok-ului, si pe de alta parte, utilizatorii de adblock incep sa realizeze ca este nevoie sa accepte si publicitate alaturi de continutul pe care il acceseaza in mod gratuit.  

Cum ne asiguram ca suntem conformi cu Programul Better Ads Experience

Coalition for Better Ads a anuntat lansarea rapida a programului in primul trimestru al anului 2018, ceea ce va permite publisherilor sa isi certifice site-urile in conformitate cu standardele CBA in mod voluntar. Similar, browserele si companiile care furnizeaza tehnologie pentru publicitate isi pot atesta aderarea la principiile programului privind adjudecarea potentialelor dispute si filtrare a reclamelor. Cei care nu participa, nu sunt afectati de documentul cadru al Programului. Forma finala a programului nu este inca definitivata, iar IAB Europe este una din entitatile implicate activ in gasirea cele mai bune formule pentru acest program.  Sub incidenta programului, va fi mentinut un registru al companiilor certificate si, acele companii nu vor avea reclamele filtrate pe baza Standardelor, de catre browserele si companiile de tehnologie participante. In cazul in care apar probleme de conformitate, companiile certificate vor fi notificate si vor avea ocazia sa isi revizuiasca situatiile de incalcare a standardelor sau sa fie revizuite de catre un organism independent – prin mecanismul existent in program.

Daca doriti sa fiti pregatiti pentru a va certifica in conformitate cu Standardele CBA:

Derulati un proces de auditare interna (self-audit)

Monitorizati-va conformitatea

Informati-va continuu

Pe scurt despre  “Better Ads Experience” Program & implicarea IAB

  • Pe 18 decembrie 2017, Coalition for Better Ads a anuntat implementarea programului “Better Ads Experience” bazat pe documentul cadru dezvoltat de membrii coalitiei.
  • Programul este o initiativa voluntara care va:
    • Certifica publisherii care sunt de acord sa nu mai foloseasca formatele identificate in Standardele Coalitiei, si
    • Acrediteaza browserele si companiile de tehnologie care vor evalua conformitatea publisherilor Standardele si vor filtra reclamele bazandu-se pe Standarde.

– Pe 19 decembrie 2017, in urma anuntului facut de Coalitie, Google a facut public intentia de a se alatura programului in calitate de Implementator si de a include in Chrome posibilitatea de filtrare a reclamelor conform cu standardele, incepand cu 15 februarie 2018.

– In continuare, programul Better Ads Experience este in lucru si in proces de definitivare, pentru a asigura cea mai mare acoperire, atat din punct de vedere al valorii pentru publisheri cat si a unui tarif de inscriere in program accesibil tuturor. In aceasta idee se deruleaza in prezent discutii cu mai multe autoritati din domeniul autoreglementarii la nivel European si international precum si cu entitati care sa ajute la implementarea mecanismului de tratare a reclamatiilor si un sistem de centralizare cat mai eficient a companiilor certificate.

IAB Europe, cu sprijinul IAB-urilor nationale se va concentra in continuare pe urmatoarele actiuni necesare pentru finalizarea si implementarea programului:

  • Asigurarea unui model de lucru echilibrat si accesibil pentru Coalition for Better Ads, inclusiv a unui model de tarifare creat in asa fel incat sa nu discrimineze sau sa excluda publisherii mai mici din a se alatura programului.
  • Educarea si informarea retelei de publisheri europeni si locali, in special despre implementarea programului “Better Ads Experience”. Astfel, fiind elaborat un document de FAQ ce contine informatii despre Coalition for Better Ads, Programul Better Ads Experience, filtrarea pe care o face Chrome precum si recomandarile de conformitate – document disponibil la cerere in cadrul IAB-ului local.
Please follow and like us: