Conform celei mai recente editii a studiului ROADS (Romanian Online Advertising Adspend Study) valoarea pietei de publicitate digitala in prima jumatate a anului 2020 a depasit 300 mil lei (aprox 60 mil Eur) aceasta valoare fiind atinsa intr-un singur semestru, pentru prima data, de la inceputul studiului, in 2007. 

In H1-20 valoarea raportata a pietei a inregistrat o crestere semnificativa (26%) fata de semestrul anterior (H2 2019) si o dublare (101%) fata de aceeasi perioada a anului precedent (H1-19), depasind pentru prima data pragul de 300 milioane lei (sau 60 milioane euro). 

Anul 2020 a performat peste asteptari in publicitatea online atat datorita cresterii utilizarii mediului digital in contextul lockdown-ului si al pandemiei cat si infuziei de capital venit din zona guvernamentala, pentru campaniile de informare si educare privind noul Coronavirus. Totusi, chiar si excluzand sumele investite de autoritati, piata de publicitate online a inregistrat un trend ascendent fata de anul 2019 – o crestere cu 8% fata de S2 2019 – ceea ce arata ca explozia screen-time si modificarea comportamentelor de achizitie online au declansat o crestere in zona de performance si Social Media ads. 

„Cu siguranta nivelul ridicat al veniturilor in H1 2020 ridica pentru unii dintre noi semne de intrebare, in functie de pozitia din care privim, dar exista explicatii.

  • In primul rand, Q1 incepuse deja foarte puternic, dubland volumele YoY. Q2 intr-adevar a fost atipic printre big players, observand variatii de la -50% la +200% de la caz la caz, fara un pattern clar, deciziile fiind afectate si de impactul emotional al momentului, cu un rezultat agregat pozitiv;
  • Apoi, s-a observat o explozie a small advertisers, SMBs ce au demonstrat adaptabilitate remarcabila si si-au vazut o parte din probleme rezolvate prin comunicare, de unde si saltul Search Ads de la pozitia 4 in top spend in H1 2019 direct pe locul 1 in H1 2020.;
  • Nu in ultimul rand, se evidentiaza puternic impactul comunicarii din zona government and political, ca leading industry din punct de vedere spend;  

Toate acestea au dus la rezultatul agregat de +101% YoY in H1 2020, impresionant daca ne raportam la atitudinea generala ce a caracterizat perioada.” declara Robert Mares, Digital Investment Lead Publicis Media & Membru in CD IAB Romania

Categoria “Government, social and political organisation” inregistreaza cel mai mare volum semestrial raportat de o industrie de la inceputul studiului si pana in prezent (2007-2020), depasind pentru prima data pragul de 40 milioane lei. Cosmetics & toiletries ocupa locul secund. La o distanta semnificativa, Pharmaceutical & healthcare pastreaza pozitia a treia. La mica distanta, Motors coboara doua locuri pana pe pozitia a patra, iar Household equipment urca patru locuri, pe pozitia a cincea. Toate cele cinci industrii de top raporteaza in H1-20 propriile recorduri in materie de venituri semestriale si o pondere in total venituri in crestere fata de semestrul anterior. 

La fel ca in ultimele cinci semestre, in H1-20 Traditional Mobile ramane segmentul cu cele mai mari venituri (aproape jumatate din total venituri). 

Programmatic Mobile, in crestere cu 58%

In H1-20 Programmatic Mobile este cel mai dinamic segment, cu o crestere solida (58%) fata de semestrul anterior si cu o pondere in total venituri (12%) usor mai mare decat in semestrele precedente. Ca valoare absoluta Programmaticul creste fata de fostul record din semestrul anterior (cu 11%), insa ponderea sa in total venituri scade sub 17% (procent mai mic comparativ cu ultimele 6 semestre)

Search Engines pastreaza pozitia de lider castigata in H2-19 (dupa cinci semestre de suprematie a Display Embedded si Display Social Media in 2017-2018 si H1-19). Urmeaza, la mica distanta, Display Social Media (in urcare de pe pozitia a treia in H2-19). Atat Search cat si Display raporteaza recorduri in materie de venituri semestriale, comparativ cu toate celelalte formate, depasind pentru prima data (de la inceputul studiului, in 2007) pragul de 100 milioane lei. 

Florin Pravai, Head of Domestic Market, Google Romania adauga „Perioada de inceput a pandemiei a  accelerat  tranzitia catre mediul digital. Odata cu inceperea  carantinei si a lucrului de acasa, utilizatorii au petrecut mai mult timp pe internet iar advertiserii au urmat consumatorii, incercand sa se adapteze rapid la noua realitate.In timp ce cautarile pentru livrari (+200% YoY in aprilie 2020), online (+65%  YoY in martie 2020) au crescut extrem de rapid, companiile si-ai schimbat rapid planurile de comunicare si au  investit in dezvoltarea capabilitatilor digitale. In acest context, dezvoltarile din segmentul de e-commerce realizate in  cateva  luni din 2020 ar fi avut loc, in conditii normale, in cativa ani. Pe langa companiile mari care au prioritizat prezenta digitala, s-au dezvoltat sau au aparut si o serie de businessuri online de nisa  care  au valorificat cererea crescuta in domenii precum mobilierul de birou, echipamentele pentru fitness sau alimentar. Odata cu finalizarea carantinei, toate aceste trenduri s-au pastrat. Incepand cu luna mai a revenit de asemenea interesul pentru hobby-uri si petrecere a timpului liber (+25% YoY), imbracaminte si incaltaminte (+20% YoY) sau produse din domeniile casa si gradina (+39% YoY).
Odata cu inceperea carantinei,  YouTube a avut in Romania 1 milion de utilizatori noi iar timpul petrecut pe platforma  a crescut cu peste 40% fata de perioada similara a anului trecut. Timpul de vizionare YouTube pe Smart TV-uri a crescut si el accelerat, dublandu-se fata de anul anterior si acoperind o cincime  din timpul total de vizionare. In acest context, televizorul a luat deja locul desktopului – care a coborât pe locul 3 în clasamentul dispozitivelor pentru vizionat video pe Youtube. Cele mai vizionate clipuri au fost in zona de fitness (+181% YoY), gatit (+103% YoY) filme (+73%YoY) si sanatate (+72%YoY). Una din cele mai urmarite emisiuni a fost Telescoala produsa de TVR, aceasta ajungand in top 3 clipuri in sectiunea de trending la finalul lunii martie 2020.”

Piata romaneasca de digital in context european 

Si pe plan European evolutia pietei in 2020 a fost mai buna decat se anticipa la inceputul pandemiei, evolutia publicitatii online nefiind direct afectata de evolutia PIB sau a situatiei economice Europene, asa cum s-a intamplat in anii precedenti.  Analizand previziunile emise de IAB Europe in luna Ianuarie 2021, in cadrul Economic Trends Forum, se preconizeaza pentru 2020, o crestere de 2,1% a pietei Europene de digital, per ansamblu. 

Despre ROADS 

Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) reprezintă studiul cel mai important pentru industria locală de advertising online din România, analizând piaţa în funcție de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet și lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalității. 

Realizat începând cu anul 2008, ROADS oferă date relevante despre încasările nete provenite din publicitate online și contorizează atât datele furnizate de către publisheri care vând direct din propriul portofoliu de site-uri, cât pe și cele furnizate de către regii si/sau agentii media – pe alte canale decat cele deja incluse in studiu. 

Cifrele nu includ costuri de productie. Incepand cu aceasta editie (H1-17), platformele si formatele au fost redefinite pentru a evidentia mai corect/exact realitatile din piata de online advertising. Comparatiile corecte (in privinta platformelor si formatelor) pot fi facute incepand cu urmatoarea editie. 

Raportul complet, care include – printre altele – cifrele detaliate, grafice de sezonalitate, tabelele complete si rate de crestere pe mai multi ani, este disponibil gratuit EXCLUSIV membrilor asociației IAB România, împreună cu raportul similar la nivel european realizat de către IAB Europe (ADEX), asociația europeană în care IAB România este membru fondator. Companiile care nu sunt încă membre IAB pot achiziționa acest raport și sunt invitate să contacteze IAB România în acestă privință, la contact@iab-romania.ro

Despre IAB România

IAB România (Interactive Advertising Bureau România) este asociația industriei de marketing și publicitate interactivă din Romania și membru fondator, in 2008,  al rețelei IAB Europe (www.iabeurope.eu).

Prezenta in Romania din 2006, reunește cele mai importante agenții de publicitate (media si digitale), regii de media, publisheri autohtoni și companii prestatoare de servicii dedicate industriei de publicitate interactivă – online, mobile și alte canale interactive.

IAB Romania este o asociație profesională, fără scop lucrativ, neguvernamentală, apolitică și autonomă, care are ca scop să protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piața de publicitate interactivă din România, sa elaboreze standarde ale industriei, să creeze și să întrețină un cadru optim pentru autoreglementare și să coordoneze eforturi de industrie pentru creșterea acestei piețe.