Cel mai recent studiu IAB Europe arata ca cetatenii Europeni inteleg si apreciaza conceptul de Internet sustinut prin publicitate. 

75% dintre Europenii intervievati in cadrul studiului ar alege experienta prezenta a navigarii pe Internet in detrimentul unui Internet fara reclame targetate, in care ar fi nevoiti sa plateasca pentru a accesa majoritatea site-urilor si aplicațiilor. 

In contextul dezbaterilor intense legate de reglementarile UE in ceea ce priveste viitorul digital al Europei, un nou studiu derulat la solicitarea IAB Europe a evidentiat faptul ca cetatenii Europeni apreciaza foarte mult modul in care publicitatea le faciliteaza accesarea Internetului si a serviciilor online existente zi de zi. Si realitatea este ca Internetul pe care il apreciaza – acel univers variat al publisherilor mici si al altor furnizori de servicii si continut, pe langa acele ecosisteme auto-sustinute, pe care le consulta zilnic – are nevoie de publicitate targetata pe langa cea ne-targetata sau contextuala.    

In studiu au fost intervievati 2400 de adulti din 6 tari Europene  

IAB Europe, asociatia ecosistemului European de marketing si publicitate digitala, a derulat o cercetare in randul a peste 2400 de utilizatori de internet adulti, din 6 tari Europene: Germania, Franta, Spania, Suedia, Polonia si UK. Studiul a explorat modul in care utilizatorii ar raspunde la un model de functionare al internetului bazat pe abonament si plata pentru acces la website-uri si aplicatii, fata de modelul finantat prin publicitate – inclusiv reclame targetate, care reprezinta forma cea mai eficienta si cautata de publicitate online. 

Europenii apreciaza modul in care publicitatea sustine Internetul. 

Rezultatele obtinute reprezinta o viziune a sentimentelor generale din cateva industrii cheie, ce subliniind faptul ca utilizatorii sunt reticenti in a plati pentru continut online si pentru servicii, chiar si pentru continut pe care il recunosc ca fiind important. Un model bazat pe abonament s-ar traduce printr-o reducere imediata si semnificativa a navigarii pe Internet din partea multor cetateni Europeni, prin selectarea unui numar extrem de limitat de site-uri si aplicatii pe care sa le foloseasca: 

  • Aproape jumatate (48%) dintre Europeni declara ca ar evita plata de abonamente, reducandu-si astfel activitatea online in mod semnificativ.  
  • Marea majoritate (78%) spun ca si-ar reduce activitatea intr-o oarecare masura. 

Un model bazat pe abonament ar fragmenta Internetul, dand nastere la mai multe “praguri” de utilizatori cu acces diferit la informatii, stiri si servicii, in functie de posibilitatea si dorinta de a plati. In felul acesta publisherii si furnizorii de stiri, dezvoltatorii de aplicatii si alti furnizori de continut ar concura pentru finantare pe o plaja foarte ingusta de abonati, subminandu-si astfel posibilitatea de face investitii, de a cerceta, dezvolta si de a inova. 

  • Un utilizator obisnuit de internet din Europa s-ar abona si ar plati la mai putin de 5 stie-uri in total pentru a le accesa. 
  • Majoritatea Europenilor ar plati mai putin de €4 pe luna pentru cele mai multe din serviciile web pe care le folosesc in prezent 
  • 51% dintre Europeni sunt dispusi sa se aboneze la doar 3 sau mai putine site-uri sau aplicatii 
  • Streamingul de muzica (51%) si email-ul (50%) sunt singurele site-uri sau servicii la care s-ar abona majoritatea Europenilor.

Aproape jumatate din Europenii intervievati (45%) descriu site-urile de stiri ca fiind “foarte importante”, dar doar putin mai mult de un sfert (28%) ar fi pregatiti sa si plateasca pentru ele. Ceea ce pune sustenabilitatea mediei digitale intr-o noua perspectiva. Publisherii au fost pusi la incercare deja de ceva vreme datorita schimbarilor fundamentale ale mediului digital. Veniturile acestui sector, si asa fragile, nu mai trebuie puse din nou la incercare. 

Daca ar avea optiuni, majoritatea covarsitoare a Europenilor intervievati, ar alege modelul actual de functionare a internetul, in detrimentul unei variante cu plata, pentru inlocuirea totala a publicitatii. Si acesta nu este doar un model eficient de finantare dar multi Europeni considera publicitatea mai degraba utila decat respingatoare: 

  • 75% dintre Europeni ar alege experienta actuala a interactiunii & utilizarii internetului fata de un mediu online fara reclame tergetate, unde ar trebui sa plateasca pentru accesarea site-urilor si aplicatiilor. 
  • 75% dintre cetateni spun ca au beneficiat de pe urma reclamelor relevante si targetate in timp ce 32% spun ca “ intotdeauna” sau “deseori” publicitatea li se pare utila 

“Pentru cei mai multi Europeni, accesul neingradit la informatii si la alte servicii utile si importante care sunt furnizate online in prezent, ar inceta pur si simplu” noteaza Townsend Feehan, CEO al IAB Europe. “Furnizorii de servicii si de continut s-ar regasi in competitie pe o plaja foarte restransa de utilizatori dispusi sa plateasca si cu posibilitati materiale in acest sens. Ceea ce ar afecta foarte mult dezvoltarea, competitia si inovarea pentru jucatorii din piata Europeana” 

Universul variat al publisherilor online si al furnizorilor de servicii, dincolo de ecosistemele digitale auto-finantate, pe care utilizatorii Europeni il acceseaza zilnic nu poate concura in mod eficient pe bugetele de publicitate fara a avea posibilitatea sa targeteze audienta specifica dorita de advertiseri. Targetarea permite site-urilor generaliste de stiri si altor servicii sa concureze cu jucatorii mari si sa continue sa produca un continut valoros pentru cetateni in loc de continut pentru advertiseri. Pachetele legislative ce reies din dezbaterile si negocierile pe Digital Services Act (DSA), Digital Markets Act (DMA) si ePrivacy trebuie sa reflecte aceasta realitate. 

“Este o deconectare completa de discursurile legislativului de la Bruxelles” mai adauga Feehan. “Plata pentru continut in loc de reclame este un argument fata de care Europenii nu prezinta interes, raspunzand la o problema pe care ei nu o recunosc si care le-ar fi impusa impotriva vointei lor” 

Pentru a accesa intregul raport What Would an Internet Without Targeted Ads Look Like? va invitam sa vizitati https://iabeurope.eu/knowledge-hub/iab-research-what-would-an-internet-without-targeted-ads-look-like/